Napi gondolatébresztő

Az éjszakai rettegés civilizált körülmények között még felnőtt embereknél sem föltétlenül rendellenes jelenség. Csak az éjszakai rettegés fokozott mértéke tekinthető kórosnak.
Föld és Lélek

Mire figyeljek, ha jó iskolát, iskolakezdést szeretnék a gyermekemnek?

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Az iskolaválasztásnál mindenek előtt nézzen alaposan körül az iskolában és azon kívül is. Lássa, hogy hova, milyen környezetbe fognak járni. Lesz-e öröm abban, ahova járni fognak? Hogyan vigyáz az iskola a saját környezetére? Aztán lépjen be az iskolába, és nézze meg a folyosókat, és nézzen be a WC-be is. Rögtön tudni fogja, milyen kézzel fogja a gyermeke az Ön által nagy gonddal csomagolt szendvicset megenni. Milyen szellemiségű az iskola?

Amint a folyosókon jár-kel, érezni fogja, hogyan érzik magukat a benne dolgozók, tanulók. Nem baj, ha egyszerű, de az már jelzés értékű, ha túl sok a firka, és az az érzése, hogy elhanyagolt a belső környezet.

Feltétlenül találkozzon a leendő tanító nénivel vagy tanító nénikkel, Ő(k) a helyzet kulcsai. Fontos, hogy legyen egyfajta szimpátia Önök között, hiszen a felnőttek közötti kölcsönös elismerés, szimpátia az alapja annak a szeretetnek, amibe befogadják a gyermekét.

Fontos, hogy tájékozódjon arról, vannak-e osztályok egészen nyolcadikig. Ugyanis vannak iskolák, ahol nincsenek felmenő szakaszok a 6. osztály után. Vannak olyan iskolák is, ahol csak alsó tagozat működik, vagy kisebb létszámú osztályokkal segítenek a gyermekeknek a tanulásban, a beilleszkedésben. Érdemes megtudni, meddig viszik ezeket az osztályokat, hogyan integrálódnak később ezek a gyerekek más osztályokba.

Kell-e felvételizni? Mit kérnek a felvételin?

Milyen osztálylétszámokkal működnek a már meglévő osztályok? Milyen létszám várható a leendő osztályban, és milyen lenne jó az Ön gyermekének? Vannak, akik nagyon jól megtalálják a helyüket az akár nagy létszámú osztályban is, de ha gyermekének nehézségei vannak a figyelem megtartásában, ha kicsit nehezebben megy a tanulás, ha nem volt könnyű az óvodai csoportba való beilleszkedés, sok kisgyermek között nehezen találja meg a helyét, akkor érdemesebb egy olyan osztályt választani, ahol kevesebben vannak.

Nagyon fontosnak tartom azt, hogy megtudja, milyen olvasástanítási módszerrel haladnak. Ha csak egy csöppet is vannak a gyermekének nehézségei a versek, dalok, szövegek megtanulásával, vannak hang-, vagy szótagcseréi, esetleg ügyetlenebb a keze valamiben, nagyon megfontolandó, melyik módszerrel tanítanak. A leginkább elfogadott „fontolva haladó” módszer az un. Meixner-módszer, amely „ellenáll” a homogén gátlásnak (a hangok-, és betűk alaki hasonlóságból fakadó összetévesztésének), ami annyira megkeveri a gyermekeket. Minden szótagolva tanító, elemző-összetevő rendszerű olvasástanítás, ami figyelembe veszi a fent leírt homogén gátlás elvét, nagyon jó.

Nézze meg, van-e tornaterem, hányszor van tornaóra (legyen jó sok), van-e használható udvar? Tud-e az iskolában valamilyen zenét tanulni gyermeke (akkor is, ha eddig nem tanult). Hányadikban kezdenek neki az idegen nyelvnek, lehet-e ellenállni, hogy ha már elsőben akarják, hogy tanuljanak? Hiszen minden kisgyermeknek először az anyanyelvén kell jól tudnia, olvasnia, írnia, énekelnie, s csak ha megerősödött ez a nyelvi rendszer, akkor érdemes ráépíteni egy idegen nyelvet.

Érdemes megtudni azt is, hogy integrált-e az osztály vagy az iskola, s ez benne van-e az alapító okiratukban? Ha integrálnak érzékszervi vagy más fogyatékkal élőket, akkor hogyan, milyen arányban? Minden kisgyermeknek jó találkozni a sajátos nevelési igényű gyermekekkel, toleránsabbá, türelmesebbé, szociálisan elfogadóbbá válnak velük. Ha az iskolának benne van az alapító okiratában, hogy befogadja ezeket a gyermekeket, akkor azt is vállalja, hogy megad számukra minden segítséget, hogy ők is a saját tempójukban, a saját lehetőségeiket teljesen kihasználva tanulhassanak, ugyanúgy, ahogyan ez a nem fogyatékkal élőket is megilleti.

Tudom, hogy talán túl sok minden ez egyszerre, amire figyelni kellene, de biztatom, hogy jó szívvel tudja, hol és kivel van a gyermeke, amíg Ön, Önök, a szülők dolgoznak.

 

Itt íratkozhat fel folyamatosan frissülő tartalmainkra (RSS)

Tartalom átvétel