Napi gondolatébresztő

Testünk -- ez az eszköz -- csak rövid ideig áll rendelkezésünkre. Erre az életre.
Bölcsességek -- 365 buddhista bölcsesség az év minden napjára

Tevékenységeink

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

A Pedagógiai Szakszolgálatok átszervezésével feladatkörünk bővült. Jelenleg a következő területeket látjuk el: nevelési tanácsadás, szakértői vizsgálatok, logopédiai ellátás, óvoda- és iskolapszichológiai ellátás koordinációja, korai fejlesztés, konduktív pedagógiai ellátás, tehetséggondozás koordinációja, gyógytestnevelés és fejlesztő nevelés.

Az alábbiakban tájékozódhatnak a felsorolt ellátási területekről.

I. NEVELÉSI TANÁCSADÁS

A nevelési tanácsadás körében pszichológiai konzultációt, tanácsadást, pszichés gondozást, gyermek-pszichoterápiát, illetve pedagógiai támogatást és fejlesztő tevékenységet vehetnek igénybe a gyermekek, tanulók és családjaik. Szakembereink team-jelleggel dolgoznak együtt, minden esetben több-szempontú és rendszerszemléletű megközelítéssel fordulunk a minket megkereső ügyfelekhez. Ez azt is jelenti, hogy nem önmagában egy tünetet, problémát, nehézséget kezelünk, hanem az egyedi embert, és családi, pedagógiai környezetét tekintjük a lehetséges változás erőforrásának. Fejlődési perspektívában dolgozunk, vagyis abban igyekszünk segíteni, hogy a fiatalok és családjaik, illetve pedagógiai környezetük ki tudjanak teljesedni a mindenkori életkornak megfelelő harmóniára törekvésben, és közelíteni tudjanak az egészségességhez, a társadalmilag értékes és elfogadott alkotó életmódhoz. A nagy problémák általában lassan alakulnak ki, ezért a nehézségeket okozó eltérő fejlődés jeleit érdemes időben észrevenni, és azokra választ keresni.

I.1. Pszichológiai vizsgálat

I.2. Pszichoterápiás ellátás

I.3. Pedagógiai vizsgálat

I.4. Fejlesztő-gyógypedagógiai terápiák

(I.5. Pszichiátriai vizsgálat - jelenleg nincsen pszichiáterünk)

(I.6. Pszichiátriai ellátás - jelenleg nincsen pszichiáterünk)

II. SZAKÉRTŐI VIZSGÁLATOK

A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység keretében képességvizsgálatokat végzünk a gyermekeknél, tanulóknál. Szakértői feladatunk – a hatályos jogszabályok szerint indult vizsgálatok esetében – a gyermekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai–gyógypedagógiai vizsgálata, ezen belül az iskolaérettségi vizsgálatok elvégzése, illetve a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek megállapítása, illetve kizárása, valamint az ehhez kapcsolódó felülvizsgálatok elvégzése. Tevékenységünket olyan szakmai csoportmunkában látjuk el, amely sokoldalú diagnosztikus és terápiás képzettségeink és a folyamatos együttműködés révén lehetővé teszi számunkra, hogy a bennünket megkereső ügyfelek részére komplex ellátást nyújtsunk. Tagintézményünk gyermekcentrikus és családbarát légköre, valamint szakembereink humanisztikus attitűdje egyaránt a hozzánk forduló szülők, gyermekek, családok és szakemberek bizalomteljes, partneri fogadását szolgálják.

II.1. Iskolaérettségi vizsgálat

II.2. Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek (BTM) vizsgálata

III. LOGOPÉDIAI ELLÁTÁS

Feladatainkat óvodákban és általános iskolákban látjuk el. Speciális terápiáinkat a központi helyszínen biztosítjuk a rászorulóknak.

A logopédus munkája: a szűrő- és egyéb kiegészítő vizsgálatok, a tanácsadás és a terápia vezetése. Minden májusban a középső csoportos óvodások artikuláció vizsgálatát, szeptemberben a nagycsoportosok artikuláció és részképesség, valamint az első osztályosok artikuláció szűrését végezzük.A gyerekeket szükség szerint egész évben megvizsgáljuk, előzetes időpont egyeztetés után. A gyermekek logopédiai vizsgálatára, ellátására javaslatot tehet a szülő, a pedagógus, vagy más szakember (pszichológus, orvos, védőnő), jelentkezést azonban csak a szülőtől áll módunkban elfogadni.

Igénybe vehető logopédiai terápiák: megkésett beszédfejlődés (3-5 éves korosztály beszédindítása, fejlesztése), enyhe és súlyos pöszeség javítása, nyílt, zárt orrhangzós beszéd terápiája, dadogó gyermekek terápiája, hangképzési zavarok javítása, nagymozgás fejlesztés (szenzomotoros tréning), rajzoló, finommozgások fejlesztése (grafomotoros fejlesztés), az olvasáshoz, íráshoz szükséges részképességek fejlesztése, nyelvlökéses nyelés terápia iskolásoknak.

IV. ÓVODA- ÉS ISKOLAPSZICHOLÓGIAI ELLÁTÁS KOORDINÁCIÓJA

Teljes állásban foglalkoztatott koordinátorunk alapvető feladata a nevelési-oktatási intézményekben dolgozó óvoda- és iskolapszichológusok munkájának szakmai segítése, koordinálása, kerületi szintű összefogása. Kerületünkben ez jelenleg 23 óvodában 6 óvodapszichológus, és 12 tankerületi iskolában 9 iskolapszichológus munkáján keresztül valósul meg. Dolgozunk az ellátás bővítésén, a szakmai koordinálás kiterjesztésén a kerület valamennyi oktatási és nevelési intézményében.

A koordinátor összekötőként is működik az óvoda/iskolapszichológusok és más ellátó intézmények között. Fogadja az önkéntesen bejelentkező gyermekeket, szülőket és pedagógusokat, akik az óvodától és iskolától függetlenül szeretnék igénybe venni az iskolapszichológiai szolgáltatást.

V. KORAI FEJLESZTÉS

A korai fejlesztést igénylő sajátos nevelési igényű gyermekek ellátása a bölcsődékben történik, a szakértői véleményben kijelölt fejlesztési területeknek megfelelően, egyéni fejlesztési terv alapján.

VI. TEHETSÉGGONDOZÁS KOORDINÁCIÓJA

A hatékony tehetséggondozáshoz sok szereplő együttműködésére van szükség: tehetségek, szülők, pedagógusok, egyéb szakemberek, állami és civil szervezetek. A kerületi tehetséggondozásban az a legfontosabb cél, hogy minél több gyermek kerüljön be  tehetséggondozó programokba.

A kettős különlegességű gyermekek felismerése, erős és gyenge oldalaik együttes fejlesztése fontos feladatunk. Nagy hangsúlyt fektetünk a pedagógusok továbbképzésére, szülőket segítő fórumokra a tehetség témakörében.

VII. GYÓGYTESTNEVELÉS

Újbuda Budapest egyik legnagyobb kerülete, ahol a tanulók orthopédiai szűrése jól működik. Nagyon sok a gyógytestnevelést igénylő tanuló, az ellátásuk sajnos még nem teljes körben megoldott. Sok iskolában problémát okoz a tornaterem biztosítása is, a mindennapi testnevelés órák miatt. Az iskolákban a szerellátottság nagyon jónak mondható. Kerületünk biztosítja a gyermekek számára a gyógyúszás lehetőségét a Nyéki Imre Uszodában.

A kerületi gyógytestnevelés fontos feladata, hogy mozgáslehetőséget biztosít olyan gyermekeknek, akik csak részben vagy esetleg semmilyen formában nem vehetnek részt az iskolai testnevelésben, mert az egészségi állapotuk ezt nem teszi lehetővé. A kerületi gyógytestnevelés ellátásban olyan csoportok vannak, ahol vagy azonos diagnózisú, vagy azonos korú, de nem azonos osztályú gyermekek vesznek részt, ezáltal egy olyan csapat alakul ki, amelynek a tagjai máshol semmilyen formában nem találkoznak, így kicsit családiasabb, felszabadultabb légkörben mozoghatnak a tanulók a gyógytestnevelés órákon.

VIII. KONDUKTÍV PEDAGÓGIAI ELLÁTÁS

Az ellátás feladata a központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése és gondozása. A foglalkozás a szakértői bizottság szakértői véleményében meghatározottak szerint lehet egyéni vagy csoportos ellátás. 

IX. FEJLESZTŐ NEVELÉS

Ha a sajátos nevelési igényű gyermek súlyos és halmozottan fogyatékos, attól az évtől kezdve, amelyben az ötödik életévét betölti, fejlesztő nevelésben vesz részt. Ennek heti időkeretét szakértői bizottság állapítja meg (legalább heti 5 óra). A fejlesztő nevelés komplex gyógypedagógiai fejlesztést jelent, melynek feladata a gyermek fejlesztő nevelés-oktatásra való felkészítése a szülő bevonásával, részére tanácsadás nyújtásával. 

 

Itt íratkozhat fel folyamatosan frissülő tartalmainkra (RSS)

Tartalom átvétel