Napi gondolatébresztő

A fényben növekszünk, a sötétségben pedig átalakulunk.

I.1. Pszichológiai vizsgálat

Nyomtatóbarát változatNyomtatóbarát változat

Bármely gyermek kerülhet nehéz helyzetbe családi vagy közösségi élete során. Lehet, hogy nehezen találja meg a hangot családtagjaival, kortársaival vagy pedagógusával. Lehet, hogy bár okos, mégis gondjai adódnak az iskolában, pl. mert nem tud figyelni vagy nyugtalan az órákon. Előfordulhat, hogy olyan változások zajlanak családi életében (pl. testvérszületés, válás, gyász), melyek átmenetileg megnehezítik alkalmazkodását.

Mindezek következtében megváltozhat magatartása, indulatossá vagy éppen visszahúzódóvá válhat, kirekesztettnek, magányosnak érezheti magát, romolhat tanulmányi eredménye, különböző tüneteket produkálhat (pl. nyugtalanul alszik, étvágytalan lesz, rágni kezdi a körmét, feltűnően keveset beszél, verekedni kezd az iskolában, stb.). A szülő/pedagógus észleli ezeket a változásokat, szeretne segíteni a gyereknek, de az okokat, a segítségnyújtás formáját nem könnyű egyedül megtalálni. Ilyen esetben segítségére lehet a pszichológiai kivizsgálás.

A gyermek pszichológiai vizsgálatát minden esetben a szülővel történő beszélgetés előzi meg, hogy a pszichológus megismerhesse a szülő észrevételeit, véleményét gyermekéről, nehézségeiről, a segítségkérés miértjéről (ezt a gyakorlatban első interjúnak nevezzük). A beszélgetésben felelevenítődnek a gyermek fejlődésének főbb állomásai, egészen a várandósságtól a jelen időszakig (anamnesztikus adatok megismerése).

A gyermek pszichodiagnosztikai vizsgálata általában 3-5 találkozás alatt zajlik. Célja a gyermekkel való kapcsolat kialakítása, majd a bizalmi légkörben problémáinak megismerése beszélgetés, szabad vagy irányított játék és különböző tesztek segítségével. Eközben a pszichológusnak lehetősége van a gyermek viselkedésének, figyelmének, beszédkészségének, játéktevékenységének megfigyelésére, ezáltal a problémás viselkedés, belső konfliktus, tünetek megértésére. Az egyéni vizsgálatot szükség esetén kiegészítheti a gyermek óvodai/iskolai helyzetben történő megfigyelése, mely mindig a szülő előzetes beleegyezésével történik.

A vizsgálat befejeztével a pszichológus megosztja tapasztalatait a szülőkkel, és megbeszélik a további tennivalókat, mely lehet szülőkonzultáció vagy gyermekterápia a probléma mélységétől, jellegétől függően. A gyermekterápia egyéni vagy csoportos formában is történhet.

Az iskolaérettségi vizsgálat és a beilleszkedési-tanulási-magatartási nehézség (BTM) vizsgálata is magában foglal pszichológiai vizsgálatot.

Itt íratkozhat fel folyamatosan frissülő tartalmainkra (RSS)

Tartalom átvétel